Ciśnienie w oponach samochodu - Holowanie Laweta Usługi Lawetą
Ciśnienie w oponach samochodu

Ciśnienie w oponach samochodu

Bezpieczne ciśnienie w oponach pojazdu

Ciśnienie w oponach to jeden z kilku najistotniejszych czynników, które decydują o naszym bezpieczeństwie na drodze. Dlatego też regularnie należy dokładnie sprawdzać swoje auto, również pod kątem tego pomiaru. Poza kluczowym parametrem bezpieczeństwa wielkość ta ma także niemały wpływ na żywotność i strukturę gumy, ale również komfort podróżowania. A ile powinna wynosić optymalna wartość ciśnienia? Otóż jest to wielkość, którą podaje producent pojazdu często w formie zamieszczonej nalepki. Jednak warto pamiętać o jej zależności od temperatury powietrza. I tak, jeżeli zmierzona przez nas wartość w warunkach garażowych wynosi 2 bary, należy liczyć się z tym, że przy spadku temperatury do 0 stopni Celsjusza spadnie ona do 1,8 bara.

Zbyt niskie ciśnienie – konsekwencje

Powodem zbyt niskiego ciśnienia w oponach może być przykładowo nieszczelność lub uszkodzenie wentyla oraz wspomniane wyżej spadki temperatury powietrza. Brak kontroli i bagatelizowanie tego parametru może mieć w konsekwencji przykre skutki. A z pewnością obniża jakość i bezpieczeństwo jazdy. Oto przykłady, jakich następstw można się spodziewać:

wydłużona droga hamowania;

– mniejsza przyczepność, szczególnie w niesprzyjających warunkach;

negatywny wpływ na stan techniczny auta;

– mniejsza sterowność pojazdu;

– zwiększenie zużycia paliwa;

– znoszenie na boki podczas jazdy na wprost,

– nieregularne zużycie bieżnika;

– mniejsza stabilność auta w koleinach i na zakrętach.

Najważniejsze porady dotyczące kontroli ciśnienia

1. Zgodnie ze znanym wszystkim powiedzeniem: „lepiej zapobiegać niż leczyć” – sprawdzaj regularnie ciśnienie panujące w oponach swojego samochodu. Jeżeli nie masz warunków do samodzielnego pomiaru odwiedź najbliższy serwis samochodowy.

2. Reaguj na wszystkie odchylenia zalecanej wartości ciśnienia.

3. Pamiętaj o zależności wartości ciśnienia od temperatury. Przed mrozami zaleca się podnieść jego wartość o 0,2 bara. Weź jednak pod uwagę warunki, w jakich pompujesz opony na przykład zimą. Zwróć uwagę na różnicę temperatur pomiędzy ciepłym garażem a wartością, jaką wskazuje termometr na zewnątrz budynku.